Aan de laadpaal: de kosten
Elektrische auto’s zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken, ze worden alsmaar populairder. Bij WH Lease merken we dat ook. En we krijgen er veel vragen over; want is het niet heel duur zo’n elektrische auto? Door de aanschafprijs kan dat wel zo lijken. Maar opladen is goedkoper dan tanken. Dus wat zijn de uiteindelijke kosten van elektrisch rijden voor jou? Voor onze klanten maken wij geregeld een berekening op basis van het aantal te rijden kilometers per jaar. Die berekening delen we graag met je. Dus, ben je klaar voor een rekensom? Komt ie dan!
Stel, je rijdt 20.000 kilometer per jaar in een Volkswagen ID.3. Dat is een compacte elektrische middenklasser. Volgens de WLTP* is het verbruik 15,4 kWh/100 km. In de praktijk komt dit neer op gemiddeld 20,7 kWh/100 km. Dat komt omdat er bij het opslaan van stroom energie verloren gaat.
Thuis of uit?
Thuis je elektrische auto laden is meestal de voordeligste optie. Je kunt kiezen voor laden via het stopcontact of je kan een eigen laadpaal laten monteren. Heb je een vast energiecontract, dan is de gemiddelde prijs voor 1 kWh 0,37 euro**. Op basis van 20,7 kWh/100 km en 20.000 km per jaar, kost je dat 1.540 euro per jaar (0,077 euro per km) aan laadkosten. Maar heel realistisch is alleen thuis opladen niet. Kan je je auto niet voor de deur parkeren, bijvoorbeeld omdat je in een flat woont, dan ben je al snel aangewezen op het gebruik van openbare laadpalen. Als je onderweg bent, heb je vaak ook openbare laadpalen en snelladers nodig. Een overzicht van de verschillende prijzen zie je hieronder in de tabel.
Laadmethode | Prijs per kWh** | Prijs per km** | Prijs in euro’s per jaar *** |
Thuisladen | 0,37 | 0,077 | 1.540 |
Openbare laadpaal | 0,44 | 0,091 | 1.820 |
Snelladen | 0,79 | 0,1635 | 3.270 |
Benzineauto 1:15 | 0,153 | 3.060 |
Gaan we er inderdaad vanuit dat je gebruik moet maken van openbare laadpalen en onderweg ook gebruik maakt van snelladers, dan zul je al snel 70% laden aan openbare laadpalen en 30% aan snelladers. Je komt dan uit op 2.255 euro per jaar. Kan je wel thuis opladen én maak je gebruik van openbare laadpalen en snelladers, dan zou de verdeling bijvoorbeeld 40% thuis, 40% openbaar en 20% snelladers kunnen zijn. Je komt dan uit op jaarlijkse laadkosten van 1.998 euro.
De vergelijking: kosten elektrisch rijden vs benzine
Of je ook daadwerkelijk goedkoper uit bent dan wanneer je een benzineauto rijdt, kan je natuurlijk alleen weten als je vergelijkt. Een benzineauto rijdt gemiddeld 1:15. Dat staat gelijk aan gemiddeld 6,7 liter per 100 kilometer. Bij een benzineprijs van 2,28 euro** per liter, kost het 0,153 euro per kilometer. Rijd je 20.000 kilometer per jaar, dan komt dat neer op 3.060 euro aan brandstofkosten.
Gunstig hoor!
Elektrisch rijden is in dit geval zo’n 800 tot 1520 euro per jaar goedkoper dan wanneer je in een benzineauto rijdt. Logisch dat de populariteit stijgt. Of je nu leaset of een elektrische auto bezit; je profiteert ervan dat de laadkosten zo gunstig uitpakken.
Wil je meer informatie over de verschillen tussen elektrisch rijden en benzine? Lees dan onze blog waarin wij 4 ‘brandstoffen’ op een rij zetten!
* WLTP staat voor Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure. Dit is de richtlijn die bepaalt wat het brandstofverbruik en elektrisch bereik van auto’s is. In werkelijkheid kan dit natuurlijk altijd wat afwijken.
** De prijzen in deze berekening zijn gebaseerd op de prijzen van voorjaar 2022.
*** bij 20.000 km per jaar